Vai VR lēnākas izaugsmes dati ir pamats uztraukumam?

Kopš pagājis lielais iepirkšanās drudzis (Black Friday, Cyber Monday), ir sākusies lielā ciparu vērtēšana un drūmu prognožu izteikšana. Prognozes bija lielas, pirkumu bija krietni mazāk. Tāpēc daudzi sāk uzdot jautājumu par to, kādu nākotni sagaida VR tehnoloģijas. Tām būs noriets, pat nesasniedzot vērā ņemamu popularitāti, vai tomēr lietas nostabilizēsies. Mēģināšu dot savu skatījumu.

Vispirms par cipariem. Kādas tad bija prognozes par 2016.gadu kādu laiku atpakaļ un kādas tad tās ir tagad? Info no SuperData. PlayStation VR ~750 000 (iepriekšējā prognozē 2,6 miljoni), Google Daydream ~261 000 (iepriekšējā prognoze 450 000). Šiem prognozes palikušas nemainīgas: HTC Vive ~450 000, Oculus Rift ~355 000, Gear VR ~2,3 miljoni.

Vai pamats uztraukumam? Es domāju, ka nē. Tehnoloģijas ir tikušas tik tālu, ka VR ierīcēm vairs nevajadzētu atdurties pret tiem pašiem šķēršļiem, pret kuriem atdūrās deviņdesmitajos gados un pat vēl agrāk. Es tirdzniecības apjomus skaidrotu ar to, ka vairākas no ierīcēm nonāca tirdzniecībā pavisam nesen (Google Daydream, PlayStation VR). Kā arī ierīču pieejamība dažādos reģionos joprojām ir ierobežota. Būtiskākais iemesls gan būs cenas un ierobežotā piedāvājuma summa. T.i., šobrīd VR ierīču iegāde ir visai dārga. Un racionālu apsvērumu gadījumā (cik bieži/kur/kam) es ierīci varēšu lietot, izmaksas šobrīd nešķiet adekvātas. Jā, protams, var runāt, ka kāds negrib uz acīm likt pasmagu ierīci, traucē vadi (piemēram, HTC Vive gadījumā) utt., bet uzskatu, ka tas nav šķērslis.

Dažādas kompānijas investē lielus naudas līdzekļus VR/AR tehnoloģijās un saturā. Parādās jaunas spēles, jauni video, jaunas iekārtas. Laikam ejot, samazināsies cenas, uzlabosies ierīču ergonomika. Tas viss prasa laiku. Moderno VR/AR ierīču un programmatūras tirgus ir pašos pirmsākumos, bet tas ir uz palikšanu.